|
Årsmöte 2022
Den Svenska Parthenonkommitténs
årsmöte 2022 inleddes med några välkomnande ord av dess nye ordförande
Ingemar Lindahl som därefter redogjorde för kommitténs aktiviteter under
det gångna året.
Kommande händelser under året: seminarium i Aten, september 2022.
Förslag: Några representanter för Svenska Parthenonkommittén deltar.
Verksamhetsberättelse 2021
Temakväll 2022
TEMAKVÄLLEN tog vid efter årsmötet och Cristina von Arbin agerade
moderator för aftonen. Evenemanget var tämligen välbesökt då hela hörsalen
på Medelhavsmuseet var fylld till brädden.
CvA överlämnade först ordet till kommitténs ordförande Ingemar Lindhal
att förmedla några väl valda ord om Temakvällen. Lindahl drog bl.a en
parallell till situationen i Ukraina där nu byggnader av kulturellt värde
förstörts av ryssarnas pågående krig. Han refererade särskilt till teatern
i Mariupol, i stil inspirerad av Parthenontemplet, som nu bombats sönder
och samman. Parthenontemples tillkomst och varande, menade Lindahl, har
inspirerat inte bara Europas arkitektur utan hela civilationens utveckling.
Moderator Christina v Arbin välkomnade sedan den grekiske ambassadören,
Mr Andreas Friganas, till talarstolen. Ambassadören betonade vikten
av att UNESCO nyligen ändrat policy så att länders regeringar nu har mer
att säga till om i repatrieringsfrågorna, inte bara museerna själva.
Mr Friganas tog även tillfället i akt och tackade Den Svenska Parthenonkommittén
för dess goda och välriktade insatser genom åren.
Avslutningsvis refererade ambassadören till några ord som lär ha yttrats
av Melina Mercouri, allas vår inspiration i frågan:
"När Parthenonfriserna återlämnas ska även jag komma tillbaka".
Sedan var det professor Lars Karlssons tur att ta över i denna
föreläsningsserie om fem.
Professor Karlsson redogjorde för Parthenontemplets arkitektur, detta
unika tempel uppe på Aténs Akropolis. "Alla grekiska städer har ett akropolis,
bedyrade professorn. Men inget akropolis har en så unik utformning som
Aténs akropolis med dess Parthenontempel i centrum och övriga ståtliga
byggnader".
Det är först av allt marmorn som är unik, den penteliska marmorn. Den
är inte kritvit utan snarare ockragulvit och kommer från berget Penteli
strax norr om Aten. Det är också templets utformning som är annorlunda.
Stilen är dorisk - inget ovanligt i och för sig men templets sinnrika
speciakonstruktion är unik så tillvida att detaljer har anpassats för
att skänka harmoni för ögat vid åsynen av byggnaden. Även storleken är
unik. Parthenon har 8 kolonner på kortsidan och 17 på långsidan. Det vanliga
är 6 X 13 kolonner.
Templet är en hyllning till gudinnan Athena och inne i templet fanns därför
en enorm staty (12 m hög)föreställande Athena Parthenos, som hon också
kallades. Statyn var täckt med guldplattor.
Professor Karlsson berättade också om alla de olika förvandlingar som
Parthenontemplet genomgått genom århundradena. Icke att förglömma svensken
Otto Wilhelm von Königsmarcks bombning av templet 1687. Stora delar av
templet sprändes då i luften.
Parthenonfrisens figurer är till antalet 192, konstaterade Karlsson avslutningsvis.
Kanske är frisens figurer en hyllning till de soldater som dog i slaget
vid Marathon 490 f.kr. Det var nämligen 192 greker som dog där i slaget
mot perserna.
(Mer om Parthenontemplet kan man även läsa här på hemsidan och på många
andra ställen)
Näste talare, Anders Cullhed, professor emeritus i litteratur och
bl.a. ordförande i Vitterhetsakademien, berättade om svensk litteratur,
främst poesi, som har eller haft någon sorts beröring med Parthenon. Det
skulle visa sig att en hel del svenska författare hade nämnt detta tempel
i sina dikter - direkt eller indirekt. Bland dessa diktare nämndes:
Johannes Edfeldt i diktsamlingen "Hemliga slagfält" från 1952 och
dikten "Sång i Piraeus".
I Emil Zilliacus' diktsamling "Offereld" från 1915 med dikten "Attiska
dagar".
Hos Pär Lagerkvist ur "Den Knutna näven"
I Eyvind Johnsons "Spår förbi Kolonos" från 1961.
Hos Gunnar Ekelöf i "En röst" från 1973.
Detta var fem poeter, för att nämna några, som influerats av Grekland.
Professor Cullhed nämnde flera poeter men av utrymmesskäl får dessa fem
räcka här. Dock tog professor Cullhed avslutningsvis upp en ung svensk
poet vid namn Karin Eriksson, född 1962, som skrivit diktsmlingen
"Kore på Starbucks" som ett modernt exempel på poeter som influerats av
antikens Grekland.
Därefter följde en uppläsning av ett utsnitt ur Ernest Renans essä "Bön
på Akropolis". Skådespelerskan Kristina Adolphson framförde
detta stycke med pregnans och briljans.
OBS! Du kan som prenumerant på DN läsa hela föreläsningen på DN-Kultur: Följ länken här >>
PAUS MED VIN OCH TILLTUGG
Så introducerades Martin Olin som talare av moderator CvA. Olin är forskningschef på Nationalmusseum och därtill Konsthistoriker. Olins föreläsning handlade
om en dansk konstnär vid namn Martinus Rörbye, som vistades långa tider i Italien, Grekland och Konstantinopel vid 1800-talets mitt.
Dansken Rörbye kom till Atén via Korfu på 1830-talet. Han målade gärna grupper av människor iklädda folkdräkter som stod i samspel med de antika byggnaderna
vid Akropolis och däromkring.
Den fjärde talaren, dagen till ära, var arkitekturhistorikern Martin Rörby som visade flertaliga exempel på byggnader i Sverige som i sin byggnadsstil
influerats av Parthenontemplet i Aten. Rörby nämnde bl.a.
Skärva herrgård utanför Karlskrona.
Belizars tempel vid Forsmarks bruk, en mindre tempelbyggnad i den Engelska parken i anslutning till bruksherrgården
Vid Söderfors bruk i Uppland, en tempelbyggnad i tydlig grekisk stil
Haga slott
Lunds universitet
M.fl., m.fl.
Tills sist inbjöds Temakvällens tillresta gäst från Grekland att inta talarstolen: Mrs Eleni Zimi, Assistant Professor in Archeologi at the
University of Kalamata, Peloponnessos.
Mrs Zimi förde publiken i ord och bild till ett tämligen okänt tempel vid namn "Temple of Apollo Epicurious"
i BASSAE, i trakterna kring det peloponnesiska berget Lykaion på
en höjd av ca 1000 m, sydvästlig riktning. Platsen är svåråtkomlig och
upptäcktes först i början av 1800-talet. Templet är för närvarande övertäckt
i forskningssyfte.
Dess arkitekt är IKTINOS (jfr Parthenon) och uppfördes på 400-talet f.Kr.
i klassisk, dorisk stil. Kolonnerna är till antalet 6 X 15. Templet hade
en fris på den inre kolonnraden. Frisen finns på British Museum.
Diktläsning av Kristina Adolphson. Thukidides: "Perikles tal till
de stupade atenarna".
Parthenonkommitténs ordförande Ingemar Lindhal sade sammanfattningsvis
att Parthenonfrågan nu har fått en högre dignitet i och med den nya UNESCO-resolutionen.
Hoppet om ett återlämnande har stärkts. Och i Storbritannien är mer 50%
för ett åerlämnande.
Lindahl tackade till sist alla föreläsare för generös kunskapsförmedling
och kvällens moderator överlämnade gåvor i form av blommor och vin till
talarna.
Aftonen avslutades därmed.
Från vänster: Jan-Henrik Swahn, Ann-Margaret Mellberg, Martin Olin,
Lars Karlsson, Andreas Friganas, Ingemar Lindahl, Eleni Zimi och
Christina von Arbin.
Sammanställt av Inger Eriksson
|